Sunday, June 14, 2009

_5 huruf

aku hanya nak kongsi kegembiraan ku waktu ini..

hehehe..

aku tak pernah jumpe sebelum ini students yang mampu buat aku tersentuh..buat aku terpegun dengan kerenah die..tapi semester ini aku dapati aku bertuah dipertemukan dengan seorang hamba Allah yang cukup menyentuh hati aku..cukup sekadar aku beri nama 5 huruf..die sederhana dalam perwatakkan..die sangat slow dalam perucapan..die tak pandai nak cari gaduh..kadang2 aku pon tak pasti die ok atau tak..tapi perwatakkannya menarik perhatian..kadang2 waktu mengajar pon aku takot die tak faham tapi die senyum jer..bile aku pandang die..sekilas dia akan toleh memandang ke arah lain..die malu..pada aku die sweet..bila da kenal la..waktu pertama kali jumpe..aku sukar untuk berinteraksi dengan die..muke macam orang gangster..nickname pon memang gangster, otai..huhuhu..datang kelas pon dengan cara tak formal..mata merah2..aku fikir biasalah..awal smester tentunya die bangun lewat dan pergi kelas lewat..die masuk sejam selepas kelas bermula..aku?marah? tak..aku tak ske nak marah..aku cume nasihat..terpulang pada kamu..kamu da besa..bukan budak kecik..aku nak diorang rase tanggungjawab sendiri untuk datang kelas..mereka yang bayar aku..bukan aku bayar mereka..die bagi alasan lewat sebab baru tukar kelas..aku terima jela..skrip wayang kau simple..siapa tak suke kelas ini dipersilakan tukar kelas..mereka hanya angguk faham..kalau tak faham pon macam faham saje..hehehe..

PERTEMUAN KEDUA..

kali ini kampus terputus bekalan elektrik..maka semua bilik darjah sangatlah panas..library pon tutup..aku faham perasaan mereka..kali ini kami buat kelas di luar bilik darjah..mereka suke..aku lagi suke..hehehe..

PERTEMUAN SETERUSNYA..

5 huruf tidak hadir dalam kelas aku..die perlu submit kerje die..aku cube sampaikan msg melalui kawan2nya..mereka kata die mungkin tertido..aku hanya senyum..takpelah..aku nak buat macam mana kan?hanya mengiring amaran berbaur keras..tak hantar..miss tak bagi marks yer..mereka angguk faham..

Petang itu, aku terima sms ringkas..mereka tanya keberadaan aku didalam kampus..aku masih disini..aku balas..mereka boleh jumpe aku seleas habes mesyuarat..mereka akur..rupenya sms itu dari kawan 5 huruf untuk si 5 huruf..aku pon menunggu kedatangannya..

Die sampai..dengan muke selebet baru bangun tido..aku senyum..die membalas..die pohon maaf dari aku..aku seperti biasa..bukan faham..tapi da masak dengan perangai students..da tak datang takkan aku nak bagi free sign attendance..professionalism tetap utama..walaupun die berjaya buat aku cairkan??hahahaha..

Kemudian, hampir 1 jam kami berbincang mengenai kertas kerja yang perlu die hantar..die patuh..sesekali die mengangguk..bile die tak beri respon aku aju soalan..faham ke tak? konfem tak faham..tapi die senyum memanjang..sesekali terdengar die ketawa..aku selesa dengan die..macam adik lelaki yang datang minta tolong dengan telatah yang manja..pada pandangan aku die sangat manja..hehehe

setelah seminggu lepas..minggu kedua..die mula agresif..dalam kelas da mampu untuk berebut angkat tangan dan menyatakan ketidakpuashatiannya..tapi bile dibangkang kawan2 die senyap kembali..aku senyum..die cepat mengalah..die kate tak mahu gaduh..hehehe..alasan..selalunya die akan jadi orang paling akhir untuk menghantar kerje..sebab die beri ruang pada orang lain..die tak mahu berebut..sampai die sanggup tunggu aku habes walaupun die ada kelas selepas itu..die rajin..sangat rajin..

pada suatu hari, kami ke library mencari bahan..aku kesian tengok die..sume article untuk support argument die takde di dalam campus ini..die mngadu..susahlah miss..tapi masih dengan senyuman..aku geleng kepala..mesti ada!!aku yakinkan die..die ikot jer..sampai la waktu aku mencari..seorang putakawan disini menegur..ini bukan student yang belajar..tapi pensyarah..mungkin kerana kau yang beria2 mencari articles dan bukan die..bukan salah die pon..semuanya perlukan kemahiran dan pengetahuan..nak cari jurnal....nak cari bahan..bukan mudah...aku senyum melihatnya..lebih kurang satu jam aku dihadapn komputer sambil die memerhati dibelakang..die ikot jer ape yang aku suruh..patuh..waktu menunjukkan 12.30pm..aku dah lebih 30 minit mencari bahan bersama die..die ok jer..takde tanda2 yang menunjukkan untuk ke kelas petang..aku pon minta diri untuk beredar..die akur..hanya satu artikel yang memenuhi topik die..

tak lama kemudian..satu sms sampai di hp ku..tanpa nama pengirim...aku hairan..tapi aku andaikan pemilik sms adalah anak2 didik aku yang aku bantu bersama dengan 5 huruf..namun sangkaan aku meleset..bukan pelajar laen..tapi die..

RINGKAS NAMUN MENYENTUH PERASAAN..

10 Jun 2009 12.43pm

"Thank you, miss"

DIA...

Aku cair sebab aku tak sangka pelajar yang aku sangka gangster dan akan mempunyai masalah dengan aku mampu untuk mengucapkan sepatah kata penghargaan..satu perkataan yang cukup bermakna..

No comments:

About Me

My photo
a mommy who loves arts, crafts and music so much. ^^

Blog Archive